Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rané křesťanství a jeho zobrazení trojjediného boha
Činátl, Jiří ; Lukeš, Jiří (vedoucí práce) ; Kučera, Zdeněk (oponent)
Pacovská 350/4 140 21 Praha 4 Tel. +420 222 539 203 e-mail: studijni@htf.cuni.cz Vyslovení neplatnosti součásti státní zkoušky "obhajoba diplomové práce", na základě stanoviska přezkumné komise, že obhájená práce není původní a jde o plagiát. Po provedených řízeních vydal rektor Univerzity Karlovy rozhodnutí č. j. UKRUK/10207/2018-4, že součást státní zkoušky, obhajoba diplomové práce s názvem "Rané křesťanství a jeho zobrazení trojjediného boha" konaná dne 26. 9. 2017, je neplatná. Dnem, kdy rozhodnutí nabylo účinnosti, pozbyl student vysokoškolského vzdělání získaného studiem daného studijního oboru a akademického titulu magistr. Dále pozbyly platnosti vysokoškolský diplom a dodatek k diplomu. Abstrakt Přestože je trinitární ikonografie poměrně jednoduše srozumitelná, zůstává u celé řady prací z období 4. a 5. stol. n. l. nejasná a obtížně vysvětlitelná. V literatuře minulého století se tak často setkáme s myšlenkami, které byly přejaty ze starších prací a následně byly ji jen mechanicky opakovány v pracích následujících. Takovýto zažitý způsob interpretace může vést u sporných ikonografických analýz k zaměření trinitárním způsobem a ke snaze trojičním způsobem vysvětlit ikonografii "netrinitárních" artefaktů. Tato diplomová práce se pokouší otevřít obtížnou otázku problematiky vzniku, vývoje a vzájemného...
Augustinova teologie vzkříšení ve světle Sermones 361-362
Sadilová, Barbora ; Vopřada, David (vedoucí práce) ; Mohelník, Tomáš (oponent)
Barbora Sadilová Název práce Augustinova teologie vzkříšení ve světle Sermones 361-362 Anotace Předložená diplomová práce si klade za cíl představit Augustinovu teologii vzkříšení. Po prozkoumání biblických základů teologie vzkříšení mrtvých se práce zabývá pojetím daného tématu u vybraných patristických autorů před Augustinem. Ve druhé kapitole je prezentována Augustinova nauka o Kristově zmrtvýchvstání jakožto příčině a počátku konečného vzkříšení mrtvých. Ve třetí části se práce zaměřuje nejprve na biblické zakotvení Augustinovy teologie vzkříšení mrtvých a na jeho polemiku s dobovými odpůrci vzkříšení, zvláště s manicheismem a novoplatonismem. Následně je systematicky představena jeho koncepce eschatologického vzkříšení těla a nastíněna jeho vize obnoveného světa a života v něm. Čtvrtá kapitola je komentovaným překladem Augustinova Sermo 362 o vzkříšení mrtvých. Klíčová slova vzkříšení mrtvých, svatý Augustin, eschatologie, patrologie
Bír Šawíš, Malá Oáza: Ostraka a další nápisový materiál
Dospěl, Marek ; Bárta, Miroslav (vedoucí práce) ; Ast, Rodney (oponent) ; Coppens, Filip (oponent)
MAREK DOSPĚL Bīr Shawīsh, Small Oasis: Ostraka and Other Inscribed Material ABSTRAKT Tato práce je v první řadě komentovanou edicí původních písemných pramenů. Tyto prameny pocházejí z archeologických výzkumů Univerzity Karlovy na lokalitě Bír Šawíš v oáze Bahríja (v antice nazývané Malá oáza) v egyptské Západní poušti, jsou psány helénistickou řečtinou neboli koiné a svým charakterem patří z valné části do rodiny dokumentárních textů a z menší části mezi neformální nápisy. Texty se dochovaly napsané na keramických střepech (ostraka) a jsou psány perem a inkoustem; nápisy jsou psány perem (dipinti) nebo vyryty ostrým nástrojem (graffiti); obojí lze datovat kolem r. 400 po Kr. Edice tohoto textového a nápisového materiálu tvoří jádro disertace (Kapitola 3), na které navazuje interpretační syntetická Kapitola 4, kde jsou pojednána nejdůležitější témata související s publikovaným materiálem. Důležitou součástí edice jsou analytické rejstříky a přílohy. Jako celkový úvod k práci slouží Kapitola 1; historické a archeologické souvislosti publikovaného materiálu jsou pojednány v Kapitole 2. Práci uzavírá soupis použitých pramenů a literatury, a obrazová příloha. Tato práce představuje první úplné zpracování jednoho pramenného souboru z českých výzkumů na lokalitě Bír Šawíš. V obecnějším smyslu je významným...
Roma locuta - causa finita. Autorita římského biskupa na počátku 5. století prizmatem dopisů Inocence I.
Trepeš, Ondřej ; Vopřada, David (vedoucí práce) ; Ventura, Václav (oponent)
Diplomová práce "Roma locuta - causa finita: Autorita římského biskupa prizmatem dopisů papeže Inocence I." nejprve nastiňuje politickou a historickou situaci pozdního období římské říše, kdy církev oficiálně získala svobodu. Skrze historické události jsou představeny základní teologické otázky (autorita papeže, litrurgie…), jak byly ovlivněny právě dobovým kontextem. Dále je představen života papeže Innocence I. A sice před i během jeho pontifikátu, styl jeho listů či otázka jeho svatořečení. Pak je popsán jeho pontifikát skrze témata jeho dopisů, které zasílal různým skupinám biskupů. Tyto jsou děleny do následujících skupin: východnímu Illyricu, Africe, evropským biskupům a listy na podporu jeho přítele Jana Zlatoústého. Ve všech směrech papež vystupuje s odstupňovanou mírou autority římského biskupa, což je shrnuto v závěru. Kromě zmíněných témat, především základního uvedení do problematiky papežovy korespondence, práce navíc přináší krátké exkurzy do nejdůležitějších teologických témat obsažených v listech, řešení liturgických otázek či filologický rozbor listů.
Janovské křesťanství - termín, který je třeba opustit
Vytlačilová, Magdalena ; Gebelt, Jiří (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Cílem textu je popřít existenci tzv. janovského proudu křesťanství, popř. janovské komunity v 1. a 2. století, a ukázat, že tento termín je zavádějící a nemá analytický potenciál pro studium raného křesťanství. V první části se zabývám způsoby konstrukcí janovského křesťanství (dvou-úrovňové čtení, aplikace sociolingvistických teorií) a argumenty, které badatelé používají k doložení jeho existence (plurál v evangeliu, postava milovaného učedníka, dvacátá první kapitola evangelia, předpoklad rozdílného autorství Janových listů a čtvrtého evangelia, recepce Janova korpusu). Ve druhé části textu nabízím vlastní metodiku zkoumání společenských formací raného křesťanství, kterou aplikuji na čtvrté evangelium a Janovy listy. Argumentuji, že kdyby nějaká janovská komunita skutečně existovala a odvozovala svou nauku a praxi z těchto pramenů, nelišila by se od většinového křesťanství, a termín "janovské křesťanství" tak postrádá analytický potenciál. Hlavním argumentem textu je, že nelze z literárních a stylistických aspektů Janova korpusu odvozovat existenci distinktivního náboženského směru.
Janovské křesťanství - termín, který je třeba opustit
Vytlačilová, Magdalena ; Gebelt, Jiří (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Cílem textu je popřít existenci tzv. janovského proudu křesťanství, popř. janovské komunity v 1. a 2. století, a ukázat, že tento termín je zavádějící a nemá analytický potenciál pro studium raného křesťanství. V první části se zabývám způsoby konstrukcí janovského křesťanství (dvou-úrovňové čtení, aplikace sociolingvistických teorií) a argumenty, které badatelé používají k doložení jeho existence (plurál v evangeliu, postava milovaného učedníka, dvacátá první kapitola evangelia, předpoklad rozdílného autorství Janových listů a čtvrtého evangelia, recepce Janova korpusu). Ve druhé části textu nabízím vlastní metodiku zkoumání společenských formací raného křesťanství, kterou aplikuji na čtvrté evangelium a Janovy listy. Argumentuji, že kdyby nějaká janovská komunita skutečně existovala a odvozovala svou nauku a praxi z těchto pramenů, nelišila by se od většinového křesťanství, a termín "janovské křesťanství" tak postrádá analytický potenciál. Hlavním argumentem textu je, že nelze z literárních a stylistických aspektů Janova korpusu odvozovat existenci distinktivního náboženského směru.
Janovské křesťanství - termín, který je třeba opustit
Vytlačilová, Magdalena ; Gebelt, Jiří (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Cílem textu je popřít existenci tzv. janovského proudu křesťanství, popř. janovské komunity v 1. a 2. století, a ukázat, že tento termín je zavádějící a nemá analytický potenciál pro studium raného křesťanství. V první části se zabývám způsoby konstrukcí janovského křesťanství (dvou-úrovňové čtení, aplikace sociolingvistických teorií) a argumenty, které badatelé používají k doložení jeho existence (plurál v evangeliu, postava milovaného učedníka, dvacátá první kapitola evangelia, předpoklad rozdílného autorství Janových listů a čtvrtého evangelia, recepce Janova korpusu). Ve druhé části textu nabízím vlastní metodiku zkoumání společenských formací raného křesťanství, kterou aplikuji na čtvrté evangelium a Janovy listy. Argumentuji, že kdyby nějaká janovská komunita skutečně existovala a odvozovala svou nauku a praxi z těchto pramenů, nelišila by se od většinového křesťanství, a termín "janovské křesťanství" tak postrádá analytický potenciál. Hlavním argumentem textu je, že nelze z literárních a stylistických aspektů Janova korpusu odvozovat existenci distinktivního náboženského směru.
Rané křesťanství a jeho zobrazení trojjediného boha
Činátl, Jiří ; Lukeš, Jiří (vedoucí práce) ; Kučera, Zdeněk (oponent)
Přestože je trinitární ikonografie poměrně jednoduše srozumitelná, zůstává u celé řady prací z období 4. a 5. stol. n. l. nejasná a obtížně vysvětlitelná. V literatuře minulého století se tak často setkáme s myšlenkami, které byly přejaty ze starších prací a následně byly ji jen mechanicky opakovány v pracích následujících. Takovýto zažitý způsob interpretace může vést u sporných ikonografických analýz k zaměření trinitárním způsobem a ke snaze trojičním způsobem vysvětlit ikonografii "netrinitárních" artefaktů. Tato diplomová práce se pokouší otevřít obtížnou otázku problematiky vzniku, vývoje a vzájemného působení jednotlivých typů symbolů reprezentujících Trojici. Za cíl práce tak můžeme označit snahu o komplexní pohled, který se bude snažit, především u vzájemně podobných motivů a symbolů, vést k přesnějšímu výkladu a zařazení v rámci trinitární ikonografie. Hlavním cílem této diplomové práce je snaha o teologické, umělecko-historické a filosofické uchopení problematiky zobrazení Boha v prvním tisíciletí křesťanské víry. Kvůli rozsáhlosti a značné nepřehlednosti tohoto tématu je práce koncipována se zaměřením na první tisíciletí existence křesťanství. V práci je použito mnoho příkladů vyobrazení a symbolických odkazů na trojjediného Boha. Sama práce se snaží přiblížit i okolnosti vzniku...
Bír Šawíš, Malá Oáza: Ostraka a další nápisový materiál
Dospěl, Marek ; Bárta, Miroslav (vedoucí práce) ; Ast, Rodney (oponent) ; Coppens, Filip (oponent)
MAREK DOSPĚL Bīr Shawīsh, Small Oasis: Ostraka and Other Inscribed Material ABSTRAKT Tato práce je v první řadě komentovanou edicí původních písemných pramenů. Tyto prameny pocházejí z archeologických výzkumů Univerzity Karlovy na lokalitě Bír Šawíš v oáze Bahríja (v antice nazývané Malá oáza) v egyptské Západní poušti, jsou psány helénistickou řečtinou neboli koiné a svým charakterem patří z valné části do rodiny dokumentárních textů a z menší části mezi neformální nápisy. Texty se dochovaly napsané na keramických střepech (ostraka) a jsou psány perem a inkoustem; nápisy jsou psány perem (dipinti) nebo vyryty ostrým nástrojem (graffiti); obojí lze datovat kolem r. 400 po Kr. Edice tohoto textového a nápisového materiálu tvoří jádro disertace (Kapitola 3), na které navazuje interpretační syntetická Kapitola 4, kde jsou pojednána nejdůležitější témata související s publikovaným materiálem. Důležitou součástí edice jsou analytické rejstříky a přílohy. Jako celkový úvod k práci slouží Kapitola 1; historické a archeologické souvislosti publikovaného materiálu jsou pojednány v Kapitole 2. Práci uzavírá soupis použitých pramenů a literatury, a obrazová příloha. Tato práce představuje první úplné zpracování jednoho pramenného souboru z českých výzkumů na lokalitě Bír Šawíš. V obecnějším smyslu je významným...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.